Amsterdam, 20 november 2008 - 178 miljoen mensen in tien Europese landen gebruiken wekelijks internet. Ruim de helft van hen (55 procent) is elke dag minimaal één keer online. De groeiende populariteit van internet heeft ook invloed op de online advertentiebestedingen: ondanks het huidige economische klimaat blijven deze stijgen. Dit zijn enkele opvallende onderzoeksresultaten van Mediascope 2008, het onderzoek dat de European Interactive Advertising Association (EIAA) deed naar het gebruik van interactieve media in tien Europese landen. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat steeds meer Europeanen internet niet alleen gebruiken voor hun plezier, maar om hun dagelijkse activiteiten te structureren. 75 procent van de Europeanen gebruikt internet voornamelijk 's avonds en 51 procent in het weekend. Dat is een stijging van dertien procent ten opzichte van 2007. Vrijheid en flexibiliteit spelen daarbij een grote rol: bijna de helft van de Europeanen (49 procent) internet draadloos. Bijna driekwart (74 procent) van de Europese internetgebruikers geeft aan dat ze via internet contact onderhouden met vrienden en bekenden. 54 procent heeft één of meer vakanties online geboekt of een vakantie geregeld, en bijna de helft van de respondenten geeft aan dat hij/zij beter in staat is zijn/haar financiën bij te houden door middel van internetbankieren. Daarnaast biedt internet hen meer keuze van producten en diensten dan een winkel, en toegang tot een gigantische informatiebron.

Gouden internetgeneratie

Uit voorgaande onderzoeken bleek dat de populariteit van internet fluctueerde onder 16-24 jarigen en de oudere internetgeneratie. Mediascope 2008 wijst uit dat een bredere groep Europeanen op vaste tijdstippen voor verschillende doeleinden op het internet actief is. Tegenwoordig is het de eerste internetgeneratie van 25-30 jarigen die de groei van het world wide web voornamelijk stimuleert. De tijd die deze groep online doorbrengt, is gestegen: van dertien uur in 2007 tot 13,9 uur nu. Van deze groep valt 36 procent te bestempelen als 'zware gebruiker' van internet. Zij zitten meer dan zestien uur per week op internet. Bovendien is bijna tweederde (63 procent) van deze groep dagelijks online te vinden. Ze zijn eveneens lifestyle-internetgebruikers: bijna de helft (49 procent) communiceert regelmatig via sociale netwerken en ruim een kwart heeft een persoonlijk profiel op sociale-netwerksites. Dit is een stijging van 24 procent ten opzichte van 2007. Daarbij beheren ze hun financiën (53 procent), boeken en regelen ze vakanties (56 procent) en bezoeken ze kledingwinkels (41 procent) vaker online dan de gemiddelde internetgebruiker. Mensen in de leeftijdsgroep van 25 tot 30 jaar bevinden zich in de bloei van hun leven. Ze zijn gelukkiger, zelfverzekerder en financieel zekerder dan mensen in andere leeftijdsgroepen. Zij nemen steeds meer deel aan het online leven. Dat biedt adverteerders een unieke kans om deze lucratieve doelgroep aan te boren. Iets wat die voorheen vaak nalieten.

Invloed van internet

Bij het onderzoeken van een product of dienst of bij het overwegen om deze te kopen, vindt 64 procent van de Europese internetgebruikers persoonlijke aanbevelingen belangrijk. Ze houden websites van bekende merken (49 procent), klanten (46 procent) en deskundigen (45 procent) nauwlettend in de gaten. Dit bewijst dat internetgebruikers steeds vaker de mening van anderen laten meewegen bij hun aankoopbeslissing. Ook gaf 41 procent van de Europese internetters aan dat hun mening over een merkproduct dat ze wilden aanschaffen, veranderde op basis van online onderzoek. Maar liefst 87 procent deed na onderzoek wel een online aankoop. Als resultaat van dit groeiende vertrouwen nam het aantal online aankopen per internetgebruiker toe van gemiddeld 7,7 aankopen in 2007 tot 9,2 aankopen in het daaropvolgende halfjaar. Alison Fennah, Executive Director van de EIAA: "Vijf jaar geleden was internet voornamelijk een informatietool. Momenteel is het uitgegroeid tot veel meer dan dat. Het is nu een effectief middel waarmee Europeanen hun dagelijkse bezigheden beheren. Ze gebruiken het voor communicatie, entertainment, informatievergaring en resource-beheer. Het meest aansprekende voorbeeld hiervan is de gouden generatie van 25-30 jarigen die het internet steeds vaker voor verschillende doeleinden benutten. Dit biedt adverteerders en merken gigantische kansen om deze actieve online consumenten te benaderen. Het is voor adverteerders en merken de kunst om campagnes te ontwikkelen, die deze gouden generatie continu het gevoel geeft dat ze zelf 'in control' zijn." De EIAA voerde de EIAA Mediascope Europe Study voor het eerst uit in 2004 in tien Europese landen. Dit is nog steeds een van de meest uitgebreide beschikbare onderzoeken over hoe Europeanen hun tijd verdelen over media. Ook is Mediascope 2008 een van de belangrijkste onderzoeken over hoe consumenten internet gebruiken voor het bekijken van content, voor communicatie en handel. Het onderzoek is nu in zijn zesde jaar. Mediascope vormt een mijlpaal in de ontwikkeling van mediagebruik en online gedrag van consumenten.