Wanneer u een webshop hebt of aan het ontwikkelen bent is er veel waar u rekening mee moet houden. Vaak is het lastig het overzicht te behouden over de te nemen stappen om meer bezoekers te krijgen. Wezz Interactive geeft u alvast 10 tips op meer bezoek op uw webshop te genereren, varierend van ontwerp, zoekmachine-optimalisatie en gebruik van Google Adwords.

Zorg voor een eenduidige uitstraling
Zorg dat door de gehele webshop dezelfde eenduidige uitstraling wordt gehandhaafd. Zorg bijvoorbeeld dat prijsbedragen overal op de website op dezelfde manier wordt weergegeven. Dit maakt de website inzichtelijker en duidelijker voor de bezoeker, hetgeen de kans op terugkerend verkeer vergroot.
Optimaliseer de individuele pagina's voor zoekmachines
Zorg dat de categorieën- en productenpagina's individueel zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Houdt rekening met eenduidige en relevante url's, paginatitels, meta-tags, header-structuren in de xhtml/css. Zorg ook dat in de begeleidende teksten de productnaam een aantal keren voorkomt. Probeer ook zo veel mogelijk vanuit de teksten te linken naar andere producten.
Zorg dat iedere pagina bereikbaar is via 1 url
Zorg ervoor dat de pagina's slechts te bereiken zijn via 1 url. Wanneer meerdere url's naar hetzelfde bestand op pagina leiden tast dat de uniekheid en dus relevantie van de pagina aan.
Stuur een xml-sitemap naar Google
Zorg dat er een correcte xml-sitemap wordt gegenereerd met alle productpagina's en stuur deze naar Google. Op deze manier weet je zeker dat alle productpagina's door Google worden geïndexeerd en vindbaar zijn voor bezoekers.
Schrijf per product relevante meta-descriptions
In de zoekresultaten van Google wordt de meta-description van de pagina getoond onder de paginatitel, wanneer Google deze relevant genoeg acht. Zorg er dus voor dat deze tekst erop gericht de gebruiker te verleiden naar uw website door te klikken.
Zorg voor meerdere navigatieroutes naar productpagina's
Draag er zorg voor dat bezoekers van uw webshop via meerdere routes bij de producten kunnen komen. Breng naast de standaard navigatie via de productcategorieën een goede zoekfunctie aan en zorg dat bezoekers kunnen sorteren op factoren die voor hen belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld prijs of merk. Bijkomend voordeel is dat door het gebruik van meerdere links de website beter wordt geïndexeerd door zoekmachines.
Zorg voor uitgebreide relevante content
Wanneer u per product relevante informatieve teksten schrijft krijgt deze pagina meer relevantie op de zoektermen waarop u gevonden wordt. Schrijf dus voor u meest belangrijke producten uitgebreide informatieve teksten, waarin de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden regelmatig voorkomen.
Houdt een weblog bij over uw producten
Schrijf in de vorm van een weblog regelmatig over uw producten en link vanuit deze teksten naar de producten in uw webshop. Naast het feit dat u zich op het internet manifesteert als autoriteit op uw gebied wordt deze tekst ook geïndexeerd door Google en wordt uw webshop relevanter op de gebruikte keywords.
Voer een geschikte AdWords-campagne
Veel webshops gebruiken inmiddels Google AdWords om meer relevant verkeer naar de webshop te voeren. Zorg voor een geschikte AdWords-campagne, waaraan u niet te veel geld kwijt bent per klik. Schakel wanneer u niet weet hoe u de kosten kunt reduceren een bedrijf in dat dit voor u kan regelen.
Stuur een follow-up email
Stuur een aantal dagen nadat een klant zijn bestelling thuis heeft ontvangen, een al dan niet geautomatiseerde email met vragen over zijn tevredenheid. Zo blijft u betrokken bij u klanten en creeert u een nieuw contactmoment.
Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust contact op met Wezz Interactive.

Zorg voor een eenduidige uitstraling

Zorg dat door de gehele webshop dezelfde eenduidige uitstraling wordt gehandhaafd. Zorg bijvoorbeeld dat prijsbedragen overal op de website op dezelfde manier wordt weergegeven. Dit maakt de website inzichtelijker en duidelijker voor de bezoeker, hetgeen de kans op terugkerend verkeer vergroot.

Optimaliseer de individuele pagina's voor zoekmachines

Zorg dat de categorieën- en productenpagina's individueel zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Houdt rekening met eenduidige en relevante url's, paginatitels, meta-tags, header-structuren in de xhtml/css. Zorg ook dat in de begeleidende teksten de productnaam een aantal keren voorkomt. Probeer ook zo veel mogelijk vanuit de teksten te linken naar andere producten.

Zorg dat iedere pagina bereikbaar is via 1 url

Zorg ervoor dat de pagina's slechts te bereiken zijn via 1 url. Wanneer meerdere url's naar hetzelfde bestand op pagina leiden tast dat de uniekheid en dus relevantie van de pagina aan.

Stuur een xml-sitemap naar Google

Zorg dat er een correcte xml-sitemap wordt gegenereerd met alle productpagina's en stuur deze naar Google. Op deze manier weet je zeker dat alle productpagina's door Google worden geïndexeerd en vindbaar zijn voor bezoekers.

Schrijf per product relevante meta-descriptions

In de zoekresultaten van Google wordt de meta-description van de pagina getoond onder de paginatitel, wanneer Google deze relevant genoeg acht. Zorg er dus voor dat deze tekst erop gericht de gebruiker te verleiden naar uw website door te klikken.

Zorg voor meerdere navigatieroutes naar productpagina's

Draag er zorg voor dat bezoekers van uw webshop via meerdere routes bij de producten kunnen komen. Breng naast de standaard navigatie via de productcategorieën een goede zoekfunctie aan en zorg dat bezoekers kunnen sorteren op factoren die voor hen belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld prijs of merk. Bijkomend voordeel is dat door het gebruik van meerdere links de website beter wordt geïndexeerd door zoekmachines.

Zorg voor uitgebreide relevante content

Wanneer u per product relevante informatieve teksten schrijft krijgt deze pagina meer relevantie op de zoektermen waarop u gevonden wordt. Schrijf dus voor u meest belangrijke producten uitgebreide informatieve teksten, waarin de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden regelmatig voorkomen.

Houdt een weblog bij over uw producten

Schrijf in de vorm van een weblogregelmatig over uw producten en link vanuit deze teksten naar de producten in uw webshop. Naast het feit dat u zich op het internet manifesteert als autoriteit op uw gebied wordt deze tekst ook geïndexeerd door Google en wordt uw webshop relevanter op de gebruikte keywords.

Voer een geschikte AdWords-campagne

Veel webshops gebruiken inmiddels Google AdWords om meer relevant verkeer naar de webshop te voeren. Zorg voor een geschikte AdWords-campagne, waaraan u niet te veel geld kwijt bent per klik. Schakel wanneer u niet weet hoe u de kosten kunt reduceren een bedrijf in dat dit voor u kan regelen.

Stuur een follow-up email

Stuur een aantal dagen nadat een klant zijn bestelling thuis heeft ontvangen, een al dan niet geautomatiseerde email met vragen over zijn tevredenheid. Zo blijft u betrokken bij u klanten en creeert u een nieuw contactmoment. Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust contact op met Wezz Interactive Webdesign Amsterdam.