Volgens internetgoeroe Guido Jansen duurt het niet lang meer voordat de mobiele websites het gaan winnen van de apps uit de Appstore. Dit schrijft hij in een column op Twinkle. Jansen verklaart dat hij het eens is met Jakob Nielsen, die onlangs een opkomende verandering in toepassingen en gebruik van mobiele websites versus apps. "Nielsen geeft aan dat men vandaag de dag nog voor een app zal kiezen, wanneer men voor de keuze gesteld wordt. Maar ik denk dat er een verschuiving komt, voornamelijk als het gaat om e-commerce applicaties" zo schrijft Jansen in zijn column. "Volgens een usability onderzoek van Nielsen zijn apps veel beter in staat in te spelen op de mogelijkheden van het specifieke mobieltje dat gebruikt wordt. Bij een mobiele site is dat lastiger. Dit gaat echter hopelijk allemaal veranderen, zeker als het aan mij ligt." laat Jansen weten. De eBusiness Consultant hoopt dat mobiele sites in de toekomst veel krachtiger zullen worden dan ze nu zijn. "De snelheid van mobiel internet zal de komende jaren zeker flink toenemen. Hierdoor kunnen websites in de toekomst een gelijkwaardige snelheid bieden als een app." Ook noemt Jansen mobiele sites flexibeler dan apps. "Je hebt niet zoveel interfaces nodig en je hoeft alleen rekening te houden met de verschillende schermmaten." Ook is er een belangrijk financieel opzicht. "Bij apps moeten de ontwikkelaars van een bepaalde percentage van de opbrengst afdragen aan de provider van het platform (Apple en Google). Bij een mobiele site hebben zij alles zelf in handen." Jansen beroept zich op het onderzoek van Nielsen als hij beweert dat het door het gebruik van mobiele sites makkelijker wordt om jouw site te integreren of te koppelen met andere diensten.  Wanneer deze grote switch plaats gaat vinden, kan Jansen echter niet voorspellen. " Als je een goed e-commerce platform hebt staan is het relatief eenvoudig om daar een mobiele app of een mobiele site aan te koppelen, alhoewel dat laatste waarschijnlijk een stuk goedkoper is. Er zijn ook platforms zoals Magento die standaard mobiele app én mobiele site functionaliteit bieden. Omdat dit standaardoplossingen zijn ben je relatief beperkt in de mogelijkheden, maar het is daardoor wel een erg goede methode om er tegen een lage prijs achter te komen wat werkt voor jouw doelgroep. Als je dan weet of dat een app of een site is, kun je daar vervolgens je budget en marketing op inzetten." Guido Jansen is eBusiness Consultant. Hij omschrijft zichzelf als 'cognitive psychologist' en 'Magento evangelist'. Delen van deze posting verschenen eerder op het weblog van ISM eCompany en op de website van Twinkle.