Sociale media lijken heel gemakkelijk te beheersen: Je schrijft zo af en toe eens wat om je publiek up to date te houden en dat is het. Zo makkelijk als het lijkt voor een individu, zo lastig kan het zijn voor een bedrijf. Want wat kan nou wel als bedrijf op sociale media en wat is absoluut not done? Hier een paar handige tips.

1. Kies de meest relevante sociale media voor jouw bedrijf

Sociale media zijn er in alle vormen en maten. Zo is er bijvoorbeeld Twitter, om razendsnel berichten te verspreiden. Maar ook LinkedIn valt onder het kopje sociale media, om jouw CV online te zetten en een netwerk van (oud) collega's te onderhouden. Maar welke sociale media werken nou het beste bij jouw bedrijf? Een belangrijke tip bij dit punt is: Ga na wat je doelgroep is en welke sociale media zij gebruiken. Probeer je te beperken tot de sociale media die het beste bij jouw doelgroep past, maar gebruik er meerdere wanneer hier de tijd voor is.

2. Begin doordacht en maak er tijd voor

Sociale media zijn makkelijk op te zetten en lijken gratis. Wanneer men uitgaat van het concept 'tijd is geld', dan is hier echter zeker geen sprake van. De tijd die je als bedrijf aan een sociale media pagina moet besteden om hem draaiende te houden is niet te onderschatten. Wat je doet, wil je natuurlijk direct goed doen. Het heeft natuurlijk geen zin om een account aan te maken en het daarna niet te gebruiken. Begin daarom pas wanneer je de middelen kan inzetten om op regelmatige basis nieuwe content aan te leveren.

3. Schrijf alleen wanneer je iets te zeggen hebt en zorg voor relevante inhoud

Wanneer jij een sociale media pagina maakt die bij jouw Magento Webshop hoort, is het belangrijk om hier informatie op te zetten die relevant is voor de consumenten van deze Magento Webshop. Hoe groot de verleiding soms ook is, mensen komen met een bepaalde reden naar jouw pagina en dat is vaak niet om over de dingen te lezen die individuen over het algemeen op sociale media posten. Denk na over de reden waarom mensen jouw sociale media bezoeken.  Heb je niets te zeggen of heb je hier geen tijd voor, hou mensen dan niet bezig met onnodige dingen.

4. Maak een Facebook fanpage

In je Magento Webshop is het makkelijk om een link te plaatsen naar deze fanpage. Zorg voor een beloning wanneer mensen op de like button klikken. Dit kan gaan om een kleine korting of kans op een mooie prijs.  Op deze manier kun je fans betrekken bij het productie- en innovatieproces van je Magento Webshop.

5. Zet bij je producten in de shop een Facebook like button

Door bij ieder product een individuele like button te plaatsen, is het voor consumenten niet alleen mogelijk jouw Magento Webshop te liken, maar ook ieder product afzonderlijk. Zo kunnen zij aan hun Facebook vrienden laten zien wat zij gekocht hebben in jouw Magento Webshop. Dit verhoogt niet alleen jouw naamsbekendheid, maar ook de ranking van je product in Google aanzienlijk.

6. Registreer je bedrijf- en merknaam voordat deze door anderen worden gebruikt

Het kan voorkomen dat iemand zo'n groot fan van jouw product is dat zij onder de naam van jouw Magento Webshopeen fanpage opzetten. Een groot compliment, maar ook erg vervelend voor jou als retailer. Jij hebt immers geen enkele controle over de inhoud van deze fanpage. Mocht dit het geval zijn, probeer dan in contact te komen met de beheerder van deze fanpage en probeer een overeenstemming te bereiken over inhoud en (mede)beheerderschap.

7. Het loont om je Magento Webshop met YouTube filmpjes te verrijken

Door het gebruik van YouTube in uw Magento Webshopverbetert u uw Google ranking aanzienlijk. De filmpjes hoeven uiteraard geen dure hoogstandjes te zijn; een amateuristisch filmpje komt vaak betrouwbaarder over dan een professionele. Door het gebruik van tags en een goede beschrijving is het mogelijk uw Google ranking nog meer te verhogen.

8. Maak een reactiemogelijkheid voor uw Magento Webshop

Niets is betere reclame dan een goede recensie van een gebruiker van uw product. Een reactie mogelijkheid is makkelijk gemaakt: door middel van een blog of een kopje reacties onderaan uw Magento Webshop. Uiteraard is er enige toezicht nodig zodat er alleen relevant commentaar verschijnt. Verwar onrelevant commentaar echter niet met negatief commentaar. Probeer hier in tegendeel op in te gaan en probeer hier iets van te leren. Het versterkt het vertrouwen van uw Magento Webshop. Zowel de consumenten als de Magento Webshop wordt hier beter van: U krijgt inside informatie van gebruikers en de consument voelt zich betrokken bij uw Magento Webshop.