Consumenten zijn gewend op hun wenken bediend te worden. 'De klant is koning' geldt natuurlijk ook in uw Magento Webshop. Consumenten willen zo snel mogelijk bepaalde producten in uw Magento Webshop kunnen vinden. Een zoekfunctie is hierbij een handige toevoeging in uw Magento Webshop. Maar hoe benut u deze zoekfunctie optimaal? Tien handige tips.

1. Bied een zoekfunctie aan in uw Magento Webshop

Het lijkt een voor de hand liggende tip, maar het is verbazingwekkend hoeveel grote bedrijven en retailers nog geen zoekfunctie aanbieden in hun webshop. Een goed voorbeeld hiervan is H&M.

2. Bepaal de positie van de zoekbox in uw Magento Webshop

De navigatieoptie moet duidelijk zichtbaar zijn en opvallend in uw Magento Webshop. Doordat de navigatie zichtbaar is op de gehele site, is het makkelijker voor de consument om zich te bewegen in uw Magento Webshop. Het is dus belangrijk de zoekbox op een duidelijk en prominente plaats in uw Magento Webshop te plaatsen, zodat bezoekers hem makkelijk kunnen vinden. De meest voorkomende plaats voor een zoekbox is bovenaan de pagina. Hier valt hij direct op en is het duidelijk voor de bezoeker dat er gebruik gemaakt kan worden van een zoekbox in uw Magento Webshop.

3. Plaats de zoekbalk niet in de buurt van andere vakken

Belangrijk is dus dat de zoekbox opvalt in uw Magento Webshop. Uiteraard zijn er andere objecten die ook op moeten vallen, maar verwar de consument niet door deze objecten te dicht bij elkaar in de buurt te plaatsen. Hou het simpel voor de bezoekers van uw Magento Webshop. Voorbeelden hiervan zijn een invulveld van een nieuwsbrief naast de zoekbox.

4. Label de zoekfunctie

De zoekbox kan niet alleen opvallen door bijvoorbeeld een aanwezige kleur, maar ook door andere factoren moet duidelijk zijn dat het gaat om een zoekbox. Zo is het belangrijk dat er een duidelijk 'zoek' of 'go' button te zien is, zodat de consument begrijpt waar de balk voor bedoeld is.

5. Gebruik tekst in uw zoekbox

Door tekst in de zoekbox van uw Magento Webshopte zetten kan de functie van het invulveld uitgelegd worden. Zorgt er echter wel voor dat de tekst verdwijnt op het moment dat de consument iets in de zoekbox in wil typen. Wanneer de consument dit zelf weg moet halen, kan dit als zeer vervelend worden ervaren. Dit kan met behulp van JavaScript.

6. Zoeken na Enter

Zorg ervoor dat de site start met zoeken wanneer de consument op Enter heeft gedrukt. De consument wil graag zo makkelijk en snel mogelijk geholpen worden. Door deze functie in te stellen, hoeft de bezoeker van uw Magento Webshopniet met zijn muis op de zoekbutton te drukken.

7. De grootte van de zoekbox

Door verschillende maten van zoekboxen te testen kunt u erachter komen welke maat het meest geschikt is voor uw Magento Webshop. Welke maat het beste bij uw Magento Webshoppast, is afhankelijk van het productassortiment en zoekgedrag van uw consumenten. Bestaan uw producten over het algemeen uit meer dan twee woorden? Maak dan een langere zoekbalk, zodat de consument de zoekbalk optimaal kan benutten. Hierdoor is het mogelijk voor de consument om de hele tekst te zien en eventuele spelfouten te corrigeren.

8. Laat de zoekbox op iedere pagina terugkeren

Het is voor de consumenten van uw Magento Webshop onhandig wanneer zij iedere keer terug moeten naar de hoofdpagina om een nieuwe zoekopdracht te geven. Daarom is het makkelijk om op iedere pagina de zoekbox terug te laten komen. Op deze manier biedt het ook een alternatieve methode voor gebruikers die op een bepaalde productpagina van uw Magento Webshopbinnen komen.

9. Gebruik auto-complete in de zoekbox

Door suggesties voor een bepaalde zoekopdracht te geven in uw Magento Webshop, kan het zoekproces voor uw consument versneld worden. Ook helpt het spelfouten te voorkomen en zorgt het ervoor dat zoekopdrachten sneller daadwerkelijk tot productresultaten leiden.

10. Bied de optie om zoekopdrachten te verfijnen

Door de consument de mogelijkheid te bieden om een bepaalde zoekopdracht te verfijnen of alleen te zoeken op een bepaald deel van uw Magento Webshop, voorkomt u veelal irrelevante zoekresultaten voor de consument, waardoor de kans groter is dat hij iets vindt in uw Magento Webshop.