Consumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland hebben de neiging 'to beat the Monday blues' door eens flink te gaan shoppen op het internet. Dit blijkt uit een onderzoek van online retailer Rakuten. In Frankrijk piekt het online winkelen op woensdag en in Brazilië shoppen consumenten het meest tijdens kantooruren, met een piek tussen twaalf en twee 's middags. In Groot-Brittannië en de Verenigde Staten is niet alleen het online shoppen 's ochtends populair, ook het mobile browsing in z'n algemeen kent in de ochtend een piek. Bij Fransen ligt dat juist andersom: die gebruiken een mobiel apparaat vooral tussen zes en zeven uur 's avonds. Niet alleen werd het internetgebruik van mensen over de hele wereld getest, ook werd er gekeken naar de tijd dat de consument naar een product kijkt voordat het online aangeschaft wordt. Zo kijken consumenten in de Verenigde Staten gemiddeld tussen de 4,4 en 4,7 minuten naar producten als computers, kleding, elektronica en tassen voordat zij een aankoop doen. Bij goedkopere item slinkt deze tijd naar drie minuten. In Groot-Brittannië liggen deze cijfers veel lager. De gemiddelde Brit brengt 40 seconden op een pagina door voordat hij kleding aanschaft en iets minder dan een minuut wanneer het gaat om boeken. Wanneer het om duurdere spullen gaat, wordt er gemiddeld twee minuten gekeken in een online webshop. Dit suggereert dat consumenten al eerder productresearch hebben gedaan en de aankoop uitsluitend op basis van prijs maken. "Deze bevindingen laten zien hoe e-commerce een onderdeel is geworden van ons dagelijks leven", zegt marketingdirecteur Adam Stewart van Play.com, onderdeel van Rakuten. "Consumenten maken nog steeds weloverwogen keuzes en nemen langer de tijd om te beslissen over duurdere items. Maar in bepaalde gevallen door savvy shoppers duidelijk research voor een aankoop gedaan wordt, waarbij ze de kracht van het internet en sociale netwerken benutten om een weloverwogen keuze te maken."