Meer dan de helft van alle e-mail wordt inmiddels geopend op een mobiel apparaat. Hoog tijd om de e-mail uitingen van jouw webshop te optimaliseren voor mobiele apparaten. 

Waar moet je op letten?

Naast de standaardregels en -overwegingen bij het versturen van e-mails, gelden er een aantal specifieke overwegingen bij het versturen van de e-mails naar mobiele apparaten.

De inhoud

Gezien de grote hoeveelheid mail die mensen tegenwoordig binnen krijgen worden de mailbox steeds sneller en vluchtiger gelezen. De ruimte en aandacht op mobiel is nog zelfs nog beperkter. Hou hier rekening mee in de opbouw en vormgeving van je boodschap, en beperk je tot 1 call-to-action.

Onderwerpregel

Op mobiele apparaten is de ruimte beperkter dan op desktops. Gebruik daarom niet meer dan 35 tekens voor het onderwerp van je e-mail. Geef in het onderwerp ook geen informatie die reeds beschikbaar of onnodig is, zoals bijvoorbeeld de afzender (die staat er reeds naast) of de periode die de nieuwsbrief beslaat.

Lettertype en -grootte

Gebruik voor een betere leesbaarheid een groot en duidelijk lettertype, zodat deze ook op de kleinste schermen goed leesbaar is. 

Links & buttons

Gezien de kleine schermgrootte van mobiele apparaten is het lastig om op specifieke links in tekst te klikken. Gebruik daarom grote buttons voor je call-to-actions en wanneer links in de tekst noodzakelijk zijn, plaats deze dan zo ver mogelijk uit elkaar.

Afbeeldingen

Internetverbindingen voor mobiele apparaten worden steeds sneller, maar houdt er bij het kiezen en toevoegen van afbeeldingen rekening mee dat niet al je klanten en prospects een 4G verbinding zullen hebben.

Call to action

Zorg dat de landingspagina achter de call-to-action ook goed zichtbaar is op mobiel. Zorg er hierbij ook voor dat de actie die je van je klant vraagt, goed te realiseren is op een kleiner scherm.

De technische keuzes

Na het samenstellen van de structuur en inhoud van je e-mail boodschap dient deze te worden ontwikkeld door jou of je webontwikkelaar. 

Bij simpele designs is aan te raden gebruik te maken van fluid design waarbij het bericht altijd de gehele breedte van het scherm inneemt. Op deze manier ziet het bericht en netjes en uniform uit op alle apparaten. 

Voor complexere designs is het mogelijk gebruik te maken van responsive design, waarbij het design zich aanpast op basis van de schermgrootte. Hou er echter rekening mee dat de media queries die hiervoor gebruikt worden niet werken op alle mobiele apparaten en e-mail clients.