e-Commerce update
03Nov

Verkoop op Amazon (Europa) via Magento 2

In dit artikel laten we zien hoe je je Magento 2-webshop kunt koppelen aan de Amazon Marketplace.

Read more

09Oct

Upgraden van Magento 1 naar Magento 2: De investering waard?

Op 2 oktober is Magento Open Source 2.2 gelanceerd, alweer de tweede grote revisie van Magento 2. Met iedere grote update komt de vraag naar voren of de tijd reeds gekomen is op jouw Magento 1 installatie te upgraden naar Magento 2.

In de wetenschap dat de support voor Magento 1 uiteindelijk zal stoppen, maar dat aan de andere kant een flinke investering nodig is voor de migratie naar Magento 2, staan veel van de 250.000 gebruikers van Magento 1 voor een belangrijke beslissing.

Met dit artikel proberen we wat meer duidelijkheid te scheppen over de migratie naar Magento 2 en in welke mate dit op dit moment de investering waard is.

Upgraden naar Magento 2: een flinke investering

Als je dit artikel leest, heb je waarschijnlijk reeds gehoord dat het upgraden van Magento 1 naar Magento 2 een flinke aanpassing met zich meebrengt. De code van Magento 2 is voor het grootste deel opnieuw geschreven, hetgeen betekent dat alle thema’s en modules van Magento 1 niet bruikbaar zijn voor Magento 2. Vanuit technisch oogpunt komt een migratie van Magento 1 naar Magento 2 vrij dichtbij de ontwikkeling van een geheel nieuwe webshop.

Om de migratie te vergemakkelijker heeft Magento echter de Data Migration Tool ontwikkeld, waarmee alle belangrijke informatie vanuit Magento 1 gemakkelijk kan worden gemigreerd naar Magento 2. Voor jou, of je ontwikkelaar, resteert dan slechts de taak om jouw template en modules opnieuw te ontwikkelen voor Magento 2.

Gelukkig zijn de meeste belangrijke en bekende modules, zoals bijvoorbeeld One Step Checkout reeds beschikbaar gemaakt voor Magento 2

Magento 1 support blijft ook na November 2018, maar de tijd dringt

Begin 2017 verraste Magento de community door via Twitter dat Magento 1 zijn ‘End of life’ zou bereiken in November 2018, hetgeen betekent dat Magento vanaf dat moment support voor het pakket definitief zou stoppen en geen security-patches meer zou uitbrengen. In principe zou na die datum vanuit Magento geen bescherming meer bestaan voor nieuwe hacks.

Gelukkig werd bericht al snel teruggetrokken door de CEO van Magento, Mark Lavelle en werd op 30 mei 2017 toegezegd dat support voor Magento 2 zou blijven bestaan tot mei 2019. Dit geeft de Magento community meer tijd om te upgraden naar Magento 2, hoewel uiteindelijk nog steeds alle shops geupgrade moeten worden om beveiligingsupdates vanuit Magento te ontvangen.

Meer redenen om te upgraden naar Magento 2

Doorlopende support en beveiligingsupdates zijn belangrijke redenen om te upgraden naar Magento 2. Er zijn echter meer redenen om te upgraden naar de laatste versie, de belangrijkste op een rij.

Performance

Snelheid is de belangrijkste reden voor veel Magento webshop eigenaar om te upgraden naar Magento 2. Door het gebruik van modernere technieken wordt de tijd die het kost om een pagina te laden enorm verlaagd en worden er aanzienlijk minder resources gevraagd van jouw hosting-omgeving.

Nieuwe extensies worden ontwikkeld voor Magento 2

Ontwikkelaars van Magento extensies worden meer en meer ontwikkeld voor Magento 2. Steeds vaker zien we ontwikkelaars die hun module ontwikkelen voor Magento 2 en later een aangepaste versie voor Magento 1 maken, of zelfs helemaal geen extensie maken voor Magento 1.

Nieuw features: product videos, verbeterde zoekfunctie en REST API

Magento 2 bevat daarnaast een aantal nieuwe functie, waarvan we er hier 3 benadrukken.

Ten eerste zorgt de nieuwe en snelle REST API ervoor dat ‘headless e-commerce’ steeds gemakkelijker te realiseren is. Hierbij kun je denken aan de creatie van een native mobile client, die direct verbonden wordt met jouw Magento installatie.

Ten tweede is de zoekmachine die standaard bij Magento 2 wordt geleverd aanzienlijk verbeterd. Daarnaast is het door de gemakkelijkere integratie met Elasticsearch makkelijker geworden om Magento te verbinden met een geavanceerdere zoekmachine.

Ten derde is er de mogelijkheid gekomen product videos te plaatsen om de productpagina van Magento 2, hetgeen het systeem up-to-date brengt met de huidige standaard in de markt.

Tot slot is een grote hoeveelheid technische verbeteringen doorgevoerd, waardoor de kosten voor de merchant omlaag gaan. Dit heeft voornamelijk te maken met kortere doorlooptijden van ontwikkeling, lagere developmentkosten en minder kosten door eventuele downtime van de website.

Conclusie: Magento 1 naar Magento 2 upgraden?

Het is de overtuiging van Wezz e-Commerce dat op termijn iedere Magento 1 webshop zal moeten updaten naar Magento 2, aangezien op de lange termijn de kosten van het onderhoud, het veiligheidsrisico en het gebrek aan doorontwikkeling op basis van Magento 1 voor iedere serieuze webshop te grote problemen met zich mee gaat brengen.

Op welke termijn en op welke manier de upgrade dient te gebeuren is afhankelijk van de kosten van de migratie en hetgeen het de Magento webshop uiteindelijk gaat opbrengen. Zowel de kosten als de opbrengsten zijn afhankelijk van de specifieke situatie van jouw webshop.

Voor de kosten is het bijvoorbeeld belangrijk een antwoord te hebben op onderstaande vragen:

  • Hoeveel werk kost het migreren van jouw template naar Magento 2
  • Hoeveel maatwerk is er reeds ontwikkeld op Magento 1 en is nodig voor versie 2?
  • Welke door jou gebruikte modules zijn standaard beschikbaar in Magento 2

Daarnaast is het belangrijk om na te gaan welke ontwikkelingen er op dit moment voor jouw webshop in de pijplijn zitten. Hoe meer er nu nog wordt ontwikkeld op basis van Magento 1, hoe duurder de upgrade naar Magento 2 uiteindelijk wordt.

Tot slot heeft uiteraard niet iedere webshop evenveel voordeel van de nieuwe features en mogelijkheden die Magento 2 met zich meebrengt. Hoe meer voordeel Magento 2 voor jou heeft, hoe makkelijker de beslissing uiteraard is om de upgrade in gang te zetten.

Een keer vrijblijvend praten over wat een upgrade voor jou betekent? Neem contact met ons op!

Read more

12Dec

Verbeter de snelheid van uw Magento webshop

De snelheid van jouw Magento webshop is een van de belangrijkste pijlers onder het succes van jouw webshop. Wij zetten onze ervaring met het verbeteren van de snelheid voor je op een rij.

Read more

28Nov

Cookie-wetgeving EU kost bedrijven €1.8 miljard per jaar

Het voldoen aan de regels met betrekking tot cookies kost bedrijven in de EU zo'n €1.8 miljard. Dit blijkt uit onderzoek gedaan door ITIF, een Amerikaanse denktank.

Read more

20Nov

Online verkoop in West-Europa groeit naar €204,7 miljard

De online verkoop aan consumenten in West-Europa zal in 2014 naar verwachting uitkomen op €204,7 miljard. Dit betekent een stijging van 15% ten opzichte van 2013. Dit blijkt uit het European B2C E-Commerce Report van E-Commerce Europe dat onlangs verschenen is.

Read more

31Oct

Rich Snippets voor webshops: Extra opvallen in Google

Rich snippets kunnen erg interessant zijn voor jouw webshop, omdat door het toevoegen van informatie jouw pagina veel meer opvalt. Het beter opvallen in de resultaatpagina's zal leiden tot een hogere doorklikratio (CTR) naar jouw webshop toe, daarom adviseren we je dit zeker te implementeren voor jouw webshop.

Read more

24Oct

Nieuwe EU-regels BTW voor digitale producten

Vanaf 1 januari 2015 krijgen webshops in de EU te maken met nieuwe regels met betrekking tot de BTW. Belangrijkste verandering is dat voor de leveringen van digitale diensten via internet aan consumenten het BTW-tarief van het land waarin de klant zich bevindt wordt gehanteerd. Wat betekent dit voor jou?

Read more

02Oct

Webshop e-mail optimaliseren voor mobiel

Meer dan de helft van alle e-mail wordt inmiddels geopend op een mobiel apparaat. Hoog tijd om de e-mail uitingen van jouw webshop te optimaliseren voor mobiele apparaten.

Read more

22Sep

Magento SEO

Voor veel Magento webshops is vindbaarheid via Google een van de grootste kansen op extra verkeer. Hoewel veel van de standaard tips met betrekking tot zoekmachine-optimalisatie voor standaard websites ook opgaan voor webshops, zijn er een aantal zaken specifiek voor webshops die speciale aandacht vereisen. We zetten er een aantal voor je op een rij.

Read more

04Sep

Feedback formulieren voor webshops

De beste manier om te weten te komen wat er speelt onder je klanten en hoe jouw webshop en service verder te verbeteren zijn, is om deze informatie simpelweg te vragen aan je klanten via feedback formulieren. Wezz e-Commerce zet de grote voordelen op een rij en helpt je op weg met het opstellen van een feedback formulier.

Read more