Maak uw nieuwsbrief campagne tot een succes!

Maak uw nieuwsbrief campagne tot een succes!

Om uw email-campagnes tot een groot succes te maken heeft Wezz Interactive in samenwerking met MailPartner E-mailmarketing een aantal aandachtspunten op een rij gezet om het resultaat van uw mailingen te optimaliseren. De onderdelen waar u rekening mee dient te houden bij het versturen van uw nieuwsbrief dient zijn onder te verdelen in drie categorieen:
  1. Het kiezen en voorbereiden van uw e-mailbestand
  2. Het ontwerpen en ontwikkelen van uw nieuwsbrief
  3. Het analyseren van de email-campagne achteraf

Uw email-bestand

Wanneer u uw online nieuwsbrief gaat versturen dient u er rekening mee te houden dat uw emailbestand niet eeuwig houdbaar is. Mensen veranderen bijvoorbeeld van emailadres wanneer zij van werkgever wisselen waardoor het bericht dat u verstuurd geweigerd wordt door de server. Er kleven een aantal nadelen van het versturen van email nieuwsbrieven naar niet-bestaande adressen. Los van het onnodig gebruik van bandbreedte worden de statistieken vertroebeld en kan uw emailadres gemakkelijker worden aangemerkt als adres dat spam verstuurt.
De regels voor het verzenden van spam kunt u vinden bij www.spamklacht.nl.

Optimaliseer uw nieuwsbrief

Er zijn bij het ontwikkelen van een nieuwsbrief een aantal zaken waar u rekening mee moet houden.

Grafisch ontwerp van de nieuwsbrief

Zorg ervoor dat het grafische ontwerp van uw nieuwsbrief aansluit bij de huisstijl van uw bedrijf en de uitstraling van uw website. Zorg ervoor de belangrijkste informatie kort en bondig bovenaan uw nieuwsbrief staat en zorg vervolgens voor voldoende mogelijkheden voor de ontvanger om door te klikken naar de betreffende items op uw website.

Onderwerpregel

Gebruik een onderwerpregel die direct aangeeft waarom een ontvanger het emailbericht zou moeten lezen. Houdt er rekening mee dat de ontvanger vaker nieuwsbrieven krijgt en dat zijn aandacht beperkt is. Gebruik geen informatie in de subjectline die reeds bekend is bij de ontvanger. Uw bedrijfsnaam staat bijvoorbeeld al bij de afzender van het bericht, net als de datum van de nieuwsbrief.

Inhoud nieuwsbrief

Houdt rekening met de beperkte ruimte in de nieuwsbrief en de mogelijk beperkte aandacht van de ontvanger. Gebruik korte en bondige teksten om de ontvanger te bewegen naar uw website te navigeren of gebruik te maken van de actie die u aanbiedt. Aangezien uw ontvanger zich heeft aangemeldt voor deze nieuwsbrief is hij reeds bekend met u en uw product. Vertel dus niet te veel over uw bedrijf in het algemeen, maar vertel direct over de huidige actie.

Conversie

Maak het geinteresseerder zo gemakkelijk mogelijk om over te gaan tot aankoop of contact wanneer zij geinteresseerd zijn. Zorg dat er bij een doorklik naar uw website een relevante landingspagina is, die toegespitst is op het verkeer van uw nieuwsbrief. Vraag op een eventueel contactformulier niet te veel informatie die de potentiele klant kan afschrikken.
Statistieken en analyse van uw nieuwsbrief

Statistieken

Zorg ervoor dat u een mailprogramma gebruikt dat de ontvangstgegevens en het klikgedrag van individuele onvangers van uw nieuwsbrief bijhoudt en op een goede manier in kaart brengt. Een goed programma meet buiten het algehele success van uw campagne ook het gedrag van specifieke personen in uw maillijst, zodat u zich bij vervolgmailings kan concentreren op bepaalde groepen.

Analyse

Kijk na iedere mailing met een kritische blik naar uw resultaten. Heeft iedere ontvanger uw nieuwsbrief geopent. Onderzoek wat de oorzaken zijn wanneer dit niet zo is. Ook wanneer het grootste deel van uw ontvangers uw bericht geopent heeft, kan het resultaat tegenvallen. Een goed mailprogramma laat u zien op welke links in de nieuwsbrief veel wordt geklikt en waar de verbeterpunten liggen.
Mailpartner
Wezz Interactive heeft in samenwerking met haar klanten een E-marketingsysteem ontwikkeld voor het eenvoudig versturen van nieuwbrieven. Meer informatie over dit systeem is te vinden op Mailpartner.nl