Voor veel Magento webshops is vindbaarheid via Google een van de grootste kansen op extra verkeer. Hoewel veel van de standaard tips met betrekking tot zoekmachine-optimalisatie voor standaard websites ook opgaan voor webshops, zijn er een aantal zaken specifiek voor webshops die speciale aandacht vereisen. We zetten er een aantal voor je op een rij.

1. Snelheid optimalisatie voor Magento

Snelheid is belangrijk voor de gebruiksvriendelijkeheid van alle websites, maar in het bijzonder voor Magento. Magento heeft namelijk zeker in het verleden de naam gehad een zwaar en langzaam te zijn. Hoewel dit tegenwoordig veel minder een probleem is dan in het verleden, is het raadzaam alle mogelijkheden tot optimalisatie van de snelheid van Magento te benutten. 

Let daarbij ook specifiek op de Page Speed score van de website voor Google. Los van het feit dat dit de laadtijd van je webshop verbetert, zorgt deze score ook al voor een hogere notering in de zoekresultaten.

2. Rich Snippets voor Magento

Rich Snippets bieden de mogelijkheid de resultaten binnen Google te verrijken met meer informatie die afkomstig is van jouw website. Voor vele websites is dit interessant, maar vooral voor webshops biedt dit de mogelijkheid direct meer informatie te geven over producten in jouw webshop, zoals bijvoorbeeld prijzen, aanbiedingen en review-scores.

3. Maak gebruik van de sitemap

Hoewel standaard beschikbaar is Magento, wordt deze functie lang niet door alle Magento webshops gebruikt. Wanneer deze wel gebruikt wordt bevat deze vaak gedateerde data door het niet correct instellen van de Magento crons. Zorg er tot slot ook voor dat de juiste sitemap staat op www.jouwwebshop.nl/sitemap.xml, aangezien zoekmachines hem daar verwachten.

4. Gebruik https

Het versturen van alle informatie via een beveiligde verbinding was eigenlijk altijd al voor iedere webshop bittere noodzaak. Toch is een groot deel van de Nederlandse websites nog niet uitsluitend via https bereikbaar. Sinds kort geeft Google ook in de zoekresultaten voorrang aan website die gebruik maken van een SSL certificaat, zodat er nog een extra reden is om over te stappen op https.

5. Meta-descriptions

Met meta-description kan je de tekst onder de zoekresultaten in Google beinvloeden vanuit de code van je webshop. Houdt er voor de productpagina rekening mee dat veel mensen reeds gezocht hebben op dit specifieke product, zodat andere informatie over jouw webshop wellicht interessanter is voor de bezoeker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan levertijden, gratis verzending of klanttevredenheid.

6. Zorg voor unieke content

Wanneer je standaard omschrijvingen van je leverancier gebruikt is het zeer waarschijnlijk dat andere aanbieders van het product van dezelfde content als jij gebruik maken. Probeer je content uniek te maken om deze van groter belang te laten zijn voor Google. Zorg er ook voor dat je een importproces vindt waarbij jouw eigen content niet wordt overschreven door de content van de leverancier.