Rich Snippets voor webshops: Extra opvallen in Google

Rich Snippets voor webshops: Extra opvallen in Google

De zoekresultaatpagina's van Google hebben de herkenbare, uniforme lay-out, zoals onderstaande screenshot. Per resultaat wordt de titel van de pagina, het adres en een omschrijving (de meta-description) getoond.

rich snippets voor webshops

Rich snippets voegen hier wat aan toe. Het zijn extra stukken informatie die in de zoekresultaten van Google naar boven komen. Voorbeelden hiervan zijn video's, recepten, wikipedia items, mensen en producten. Deze extra informatie komt de laatste tijd steeds vaker naar boven.

Waarom zijn Rich Snippets interessant voor mijn webshop?

Rich snippets hebben geen invloed op de ranking van jouw pagina's. Toch kunnen rich snippets kunnen zeker interessant zijn voor jouw webshop, omdat door het toevoegen van informatie jouw pagina veel meer opvalt.

Het beter opvallen in de resultaatpagina's zal leiden tot een hogere doorklikratio (CTR) naar jouw webshop toe, en om die reden adviseren we je dit zeker te implementern voor jouw webshop.

Voorbeeld van een opvallend item in de resultaatpagina van Google, waarbij rich snippets voor producten en productrecensies zijn gecombineerd:

rich snippet voor een webshop

Welke Rich Snippets moet ik voor mijn webshop instellen?

Drie vormen van Rich Snippets zijn interessant voor webshops, namelijk producten, recenties en breadcrumbs.

 

1. Rich snippets voor producten

De rich snippets voor producten geven aanvullende informatie over het product, zoals prijs, voorraadstatus, beoordelingen en opmerkingen. Omdat elke webshop  productpagina's heeft, is het een must om dit toe te voegen. 

Zie ook de uitleg die Google geeft over de rich snippets voor je webshop.

2. Rich snippets voor recensies

Wanneer een product positief wordt ontvangen door de klant kan het natuurlijk heel interessant zijn om dit direct op de zoekresultaatpagina van Google te tonen. En een 5-sterren resultaat  valt natuurlijk direct op!

 

Wanneer het om productpagina's gaat, is het wel van belang dat de recensies zijn geschreven over het product zelf, en niet over de webshop (dit in tegenstelling tot Google Shopping, waar men een verkopersbeoordeling toont). 

Wie de recensie geschreven heeft maakt niet uit. Het kan een klant zijn of bijvoorbeeld de consumentenbont die een revieuw over het product heeft geschreven. In onderstaand voorbeeld is het een klant geweest.

3. Rich snippets voor breadcrumbs

Breadcrumbs staan voor het “kruimelpad” van een website. Pagina’s die zich hoger in de structuur bevinden worden op een eenvoudige manier getoond, waardoor gebruikers duidelijk zien waar in de website waar zij zich bevinden.

Een voorbeeld:

rich snippet met breadcrumb

Implementatie van Rich Snippets in Magento

Het instellen van rich snippets houdt in dat er extra stukjes code worden toegevoegd aan je webshop. Google, maar ook Microsoft (Bing) en Yahoo hebben zich allemaal achter de standaardcodes van Schema.org geschaard, dus dat maakt de implementatie eenvoudiger.

Alleen interessant voor technici: onze partner Byte heeft onlangs een artikel geschreven over het implementeren van rich snippets in Magento:

Verder is er veel technische informatie te vinden op Schema.org.

Te technisch? Neem contact op met Wezz e-Commerce al je liever wil dat wij dit voor je oppakken.

Testen van Rich Snippets op je webshop

Google heeft een tool beschikbaar gesteld waarmee je de gestructureerde gegevensweergave op je webshop kan testen.