Wezz e-Commerce Update https://www.wezz.nl/feed.rss nl-NL 120 hourly 1 Magento 2 feeds met Channable https://www.wezz.nl/blog/2022/10/04/magento-2-feeds-met-channable/ Wat is Channable?

Channable is feed management software. Hiermee kan je jouw producten zichtbaar maken op andere platforms of zelfs verkopen op andere platforms. In deze blogpost leggen we uit wat de voordelen zijn van Channable in combinatie met jouw Magento 2 webwinkel en hoe Wezz e-Commerce jou kan helpen met de implementatie hiervan.

Meer omzet genereren met een Channable implementatie

Koppel Magento 2 met Channable en vergroot je omzet door jouw producten aan te bieden op honderden nationale en internationale marktplaatsen en advertentieplatforms.

Voorbeelden van marktplaatsen zijn Bol.com, Amazon en Kaufland. Je verkoopt daar jouw producten via hun platform en verzorgt zelf de fulfilment van de orders die op die marktplaats zijn gegenereerd. De marktplaats houdt een vergoeding in per verkoop. 

Advertentieplatforms en vergelijkingssites werken anders: hier worden jouw producten getoond op die platforms, maar wordt de bezoeker uiteindelijk doorgestuurd naar jouw eigen webshop tegen een vergoeding per klik of verkoop. Voorbeelden hiervan zijn Google Shopping, Beslist en Idealo.

Hoe werken productfeeds in Magento 2?

Wanneer je jouw producten wilt aanbieden op marktplaatsen of advertentieplatforms, dien je daar je productinformatie aan te leveren. Dit kan met excel-sheets, maar ook met een productfeed welke je klaarzet op jouw server. Deze feed wordt vervolgens periodiek ingelezen door de marktplaats.

Elke marktplaats of elk platform heeft echter verschillende specificaties voor hoe je de informatie aanlevert. Je moet dus veel verschillende feeds (laten) maken voordat je het enorme potentieel van deze kanalen kan inzetten. 

Hier helpt Channable bij: Je koppelt je Magento 2 webwinkel eenmalig met Channable door middel van een plug-in en hierna kan je vanuit Channable koppelen met honderden marktplaatsen en advertentieplatforms. 

Orders verwerken met de orderkoppeling van Channable

Wanneer je kiest voor het Fulfilment by Merchant programma van Amazon of gebruik maakt van Bol.com, zul je de orders per e-mail en in de portal van het platform ontvangen. Van daaruit kan je de bestellingen verzenden. Dit werkt goed, totdat je veel orders ontvangt. Met de order koppeling van Channable worden de bestellingen die binnenkomen via de platforms direct doorgezet naar jouw Magento 2 omgeving. Je kunt deze dan op dezelfde manier verwerken als dat je gewend bent met de reguliere Magento orders. De orderkoppeling van Channable werkt twee kanten op: Vanuit het platform wordt de order via Channable in jouw Magento-shop geplaatst en vanuit Magento wordt de bestelstatus en track & trace code die je van de vervoerder ontvangt via Channable teruggekoppeld aan het platform. 

Implementatie van Channable door Wezz e-Commerce

Door gebruik te maken van Channable kan je dus zonder een developer in te schakelen jouw producten plaatsen op advertentieplatformen als Google Shopping en marktplaatsen als Amazon. Tevens kan je zonder te programmeren een order koppeling realiseren. 

Voor elke feed en marktplaats zijn er echter wel zeer specifieke instellingen te doen en soms is er een opschoning van de data in jouw Magento webwinkel noodzakelijk. Wezz e-Commerce kan jou als implementatiepartner helpen dit traject van A tot Z uit handen te nemen. Wij hebben de afgelopen jaren veel kennis opgebouwd met Channable in het algemeen en kennen de specificaties van veel productfeeds, waardoor we kunnen zorgen voor een succesvolle implementatie. 

Wil je meer informatie over Channable of over het implementatie-traject? Neem dan even contact met ons op!

]]>
Tue, 04 Oct 2022 14:36:49 +0200 https://www.wezz.nl/blog/2022/10/04/magento-2-feeds-met-channable/ Wezz e-Commerce
Partnership Wezz & Amasty https://www.wezz.nl/blog/2022/07/19/partnership-wezz-and-amasty/ Na jaren van intensief gebruik van de verschillende Amasty Magento-modules hebben Wezz e-Commerce en Amasty de samenwerking geformaliseerd in de vorm van een partnership. Dit stelt Wezz nog beter in staat ondersteuning te bieden op bestaande en nieuwe Amasty-modules voor Magento 2.

Amasty Wezz Partnershop

De Magento modules van Amasty

Amasty is een grote speler in de markt voor Magento extensies met meer dan 10 jaar ervaring in de ontwikkeling van Magento modules. Meer dan 120.000 bedrijven maken op dit moment gebruik van de modules van Amasty voor hun Magento webshops.

Support voor Amasty modules

Wezz e-Commerce biedt voor al haar klanten ondersteuning op bestaande en nieuwe Magenti-modules van Amasty. Een Magento-shop gebaseerd Amasty-modules? Neem contact op via onderstaande button om eens verder te praten.

Contact]]>
Tue, 19 Jul 2022 15:47:00 +0200 https://www.wezz.nl/blog/2022/07/19/partnership-wezz-and-amasty/ Wezz e-Commerce
Verkoop op Amazon (Europa) via Magento 2 https://www.wezz.nl/blog/2017/11/03/verkoop-op-amazon-(europa)-via-magento-2/ In dit artikel laten we je een aantal voorbeelden zien hoe je je Magento 2-webshop kunt koppelen met Amazon Marketplace. Daarnaast introduceren we het concept van 'headless e-commerce'. Dit alles met als doel het Magento 2-platform tot het centrale punt van je e-commerce-infrastructuur te maken.

Ben je al bekend met de verkoop op Amazon en zoek je naar een technische partner om dit op je Magento winkel te zetten? Laat het ons weten via de chat rechtsonder of via onze contactpagina.

Ten eerste, wat is Headless e-commerce?

Headless e-commerce vertegenwoordigt een situatie waarin een backend onafhankelijk opereert van een of meerdere front-ends. Hierbij kan een front-end bijvoorbeeld een website of een mobiele app kan zijn en wordt verbonden via een API.

Dit betekent dat de keuze voor een platform niet de keuze voor een front-end omvat. Het idee van Headless e-commerce is dat meerdere front-ends zoals een mobiele app, een front-end NodeJS, een HTML front-end, een Amazon storefront of een POS-systeem allemaal kunnen werken op hetzelfde platform waarbij klantgegevens, voorraadstatus, promoties, verzending en vervulling allemaal vanuit een centraal systeem geregeld kunnen worden.

Wat zijn de voordelen van headless e-commerce?

  • De beste gebruikerservaring voor verschillende gebruikerssituaties
  • De snelste technologieën om frontends nagenoeg onmiddellijk te laden
  • Flexibiliteit om nieuwe technologieën en apparaten toe te voegen
  • Ondersteunt de huidige en alle toekomstige omnichannel e-commerce integraties

Headless e-commerce in Magento 2

Magento 2 heeft een nieuwe, uitgebreidere en veel betere REST API dan zijn voorganger, de Magento 1 API. Dit maakt Magento 2 de perfecte basis voor headless e-commerce.

Magento 2, Amazon, mobiel en andere storefronts

In dit artikel zetten we de mogelijkheden die er zijn om met behulp van je Magento 2-backend je producten te verkopen op Amazon op een rij. In de komende reeks artikelen zullen we ook andere voordelen en mogelijkheden van headless e-commerce bespreken zoals snelheid, optimalisatie, integraties en mobiele storefronts.

Waarom verkopen op Amazon?

Marketplaces zoals Amazon, Bol.com en anderen bieden je een perfecte manier om je webshop uit te breiden. Iedereen weet Amazon te vinden en op Amazon vind je klanten die bekend zijn met het Amazon-platform en bereid zijn om je product te kopen. Amazon heeft in 180 landen over de hele wereld een klantenbestand van 300 miljoen actieve klanten. (Augustus 2017)

Klanten op Amazon weten waarnaar ze zoeken en vergelijken identieke producten op kenmerken zoals productkwaliteit, levertijd, prijs en reviews. De presentatie van jouw product op Amazon kan leiden daardoor leiden tot uitstekende verkoopresultaten.

Welke Marketplaces heeft Amazon in Europa?

In Europa heeft Amazon de volgende Marketplaces, meer of minder gericht op taal en fysieke locatie.

  • Amazon.co.uk (UK, Ierland)
  • Amazon.de (Duits)
  • Amazon.fr (Frankrijk)
  • Amazon.es (Spaans)
  • Amazon.it (Italië)

Vergelijkbare Marketplaces zijn ook beschikbaar voor Noord-Amerika, Mexico, China, Japan en India.

Drie soorten verkopers presteren goed op Amazon:

  • Verkopers die unieke producten verkopen, bijvoorbeeld bedrijven die hun eigen producten produceren of ontwerpen.
  • Verkopers die hobby- of nicheproducten verkopen. Amazon zal over het algemeen niet beginnen met het verkopen van hobby- of nicheproducten, dus de kans is klein dat je zal moeten concurreren met Amazon zelf.
  • Verkopers die refurbished of gebruikte producten verkopen. Amazon heeft een enorme markt voor deze producten gericht op prijsbewuste klanten die een langere levertijd geen probleem vinden. Dit soort tweedehandsartikelen kunnen overigens nooit in de Buy Box terecht komen.

Waarom een eigen Magento 2-winkel naast Amazon?

Voor verkopers die actief zijn op Amazon is het nog steeds belangrijk om hun eigen website te hebben om je merk extra geloofwaardigheid en autoriteit te geven. Om klanten te behouden is het belangrijk dat ze je niet vergeten en met alleen je profielen op Amazon val je niet genoeg op.

Dus, de combinatie van een Magento 2-winkel en Amazon biedt je de mogelijkheid om een volledig onafhankelijke winkel en merk te creëren, terwijl je nog steeds gebruik kunt maken van de grote Marketplace van Amazon.

Mogelijkheden kopppeling tussen Magento 2 en Amazon

Er zijn verschillende mogelijkheden om producten uit Magento 2 te koppelen met Amazon.

  • Koppel Magento via de Amazon Marketplace Webserver
  • Importeer Amazon bestellingen naar je Magento webshop om een klantenbestand op te bouwen
  • Fulfilment van bestellingen door Magento (verwerkt door Amazon, FBA)
  • Amazon Pay aanbieden op je Magento 2 webshop

Hieronder kort de mogelijkheden per integratie. Geïnteresseerd? Laat het ons weten via de chat rechtsonder of via onze contactpagina.

Amazon Marketplace Webservices koppeling

Amazon Europa heeft een uitgebreide webservice/API om waar Magento 2 mee kan communiceren. Door een koppeling te maken tussen je Magento 2-backend en de Amazon Marketplace Webservice is het mogelijk om je producten direct op Amazon Marketplace te plaatsen productinformatie (Productafbeeldingen, beschrijvingen, etc.) vanuit je Magento-backend te beheren.

Importeer Amazon bestellingen naar je Magento 2-winkel

Om je klantenbestand op te bouwen is het belangrijk om te weten wie je klanten zijn. Door de bestellingen op Amazon automatisch in je Magento 2 webshop te importeren heb je alle bestellingen en klantinformatie dan op één plaats. Daarmee heb je direct ook de bestelinformatie om automatisch een factuur te maken.

Als je geen gebruik maakt van de fulfilment-diensten van Amazon ontvang je alle bestellingen in je Magento back-end en voer je zelf de bestelling uit zoals je gewend bent. Een interessante bestaande extensie hiervoor is de Amazon M2-uitbreiding die hier te vinden is.

Fulfilment door Amazon (FBA)

Koppel je Magento 2-platform met Amazons fulfilment en gebruik hun grote, betrouwbare en bewezen infrastructuur voor de afhandeling van je bestellingen.

Amazon Pay extensie voor Magento 2

Amazon heeft daarnaast een interessante Magento 2-plugin ontwikkeld waarmee je klanten Amazon Pay kunnen gebruiken als betaalmethode in Magento. Daarnaast kunnen ze ook direct inloggen op je website met hun inloggegevens van Amazon..

Wezz ondersteunt je graag met de implementatie van de Amazon Pay-extensie voor Magento 2. Neem contact met ons op voor meer informatie!

]]>
Fri, 03 Nov 2017 13:55:00 +0100 https://www.wezz.nl/blog/2017/11/03/verkoop-op-amazon-(europa)-via-magento-2/ Wezz e-Commerce
Upgraden van Magento 1 naar Magento 2: De investering waard? https://www.wezz.nl/blog/2017/10/09/upgraden-van-magento-1-naar-magento-2-de-investering-waard/ Op 2 oktober is Magento Open Source 2.2 gelanceerd, alweer de tweede grote revisie van Magento 2. Met iedere grote update komt de vraag naar voren of de tijd reeds gekomen is op jouw Magento 1 installatie te upgraden naar Magento 2.

In de wetenschap dat de support voor Magento 1 uiteindelijk zal stoppen, maar dat aan de andere kant een flinke investering nodig is voor de migratie naar Magento 2, staan veel van de 250.000 gebruikers van Magento 1 voor een belangrijke beslissing.

Met dit artikel proberen we wat meer duidelijkheid te scheppen over de migratie naar Magento 2 en in…

]]>
Op 2 oktober is Magento Open Source 2.2 gelanceerd, alweer de tweede grote revisie van Magento 2. Met iedere grote update komt de vraag naar voren of de tijd reeds gekomen is op jouw Magento 1 installatie te upgraden naar Magento 2.

In de wetenschap dat de support voor Magento 1 uiteindelijk zal stoppen, maar dat aan de andere kant een flinke investering nodig is voor de migratie naar Magento 2, staan veel van de 250.000 gebruikers van Magento 1 voor een belangrijke beslissing.

Met dit artikel proberen we wat meer duidelijkheid te scheppen over de migratie naar Magento 2 en in welke mate dit op dit moment de investering waard is.

Upgraden naar Magento 2: een flinke investering

Als je dit artikel leest, heb je waarschijnlijk reeds gehoord dat het upgraden van Magento 1 naar Magento 2 een flinke aanpassing met zich meebrengt. De code van Magento 2 is voor het grootste deel opnieuw geschreven, hetgeen betekent dat alle thema’s en modules van Magento 1 niet bruikbaar zijn voor Magento 2. Vanuit technisch oogpunt komt een migratie van Magento 1 naar Magento 2 vrij dichtbij de ontwikkeling van een geheel nieuwe webshop.

Om de migratie te vergemakkelijker heeft Magento echter de Data Migration Tool ontwikkeld, waarmee alle belangrijke informatie vanuit Magento 1 gemakkelijk kan worden gemigreerd naar Magento 2. Voor jou, of je ontwikkelaar, resteert dan slechts de taak om jouw template en modules opnieuw te ontwikkelen voor Magento 2.

Gelukkig zijn de meeste belangrijke en bekende modules, zoals bijvoorbeeld One Step Checkout reeds beschikbaar gemaakt voor Magento 2

Magento 1 support blijft ook na November 2018, maar de tijd dringt

Begin 2017 verraste Magento de community door via Twitter dat Magento 1 zijn ‘End of life’ zou bereiken in November 2018, hetgeen betekent dat Magento vanaf dat moment support voor het pakket definitief zou stoppen en geen security-patches meer zou uitbrengen. In principe zou na die datum vanuit Magento geen bescherming meer bestaan voor nieuwe hacks.

Gelukkig werd bericht al snel teruggetrokken door de CEO van Magento, Mark Lavelle en werd op 30 mei 2017 toegezegd dat support voor Magento 2 zou blijven bestaan tot mei 2019. Dit geeft de Magento community meer tijd om te upgraden naar Magento 2, hoewel uiteindelijk nog steeds alle shops geupgrade moeten worden om beveiligingsupdates vanuit Magento te ontvangen.

Meer redenen om te upgraden naar Magento 2

Doorlopende support en beveiligingsupdates zijn belangrijke redenen om te upgraden naar Magento 2. Er zijn echter meer redenen om te upgraden naar de laatste versie, de belangrijkste op een rij.

Performance

Snelheid is de belangrijkste reden voor veel Magento webshop eigenaar om te upgraden naar Magento 2. Door het gebruik van modernere technieken wordt de tijd die het kost om een pagina te laden enorm verlaagd en worden er aanzienlijk minder resources gevraagd van jouw hosting-omgeving.

Nieuwe extensies worden ontwikkeld voor Magento 2

Ontwikkelaars van Magento extensies worden meer en meer ontwikkeld voor Magento 2. Steeds vaker zien we ontwikkelaars die hun module ontwikkelen voor Magento 2 en later een aangepaste versie voor Magento 1 maken, of zelfs helemaal geen extensie maken voor Magento 1.

Nieuw features: product videos, verbeterde zoekfunctie en REST API

Magento 2 bevat daarnaast een aantal nieuwe functie, waarvan we er hier 3 benadrukken.

Ten eerste zorgt de nieuwe en snelle REST API ervoor dat ‘headless e-commerce’ steeds gemakkelijker te realiseren is. Hierbij kun je denken aan de creatie van een native mobile client, die direct verbonden wordt met jouw Magento installatie.

Ten tweede is de zoekmachine die standaard bij Magento 2 wordt geleverd aanzienlijk verbeterd. Daarnaast is het door de gemakkelijkere integratie met Elasticsearch makkelijker geworden om Magento te verbinden met een geavanceerdere zoekmachine.

Ten derde is er de mogelijkheid gekomen product videos te plaatsen om de productpagina van Magento 2, hetgeen het systeem up-to-date brengt met de huidige standaard in de markt.

Tot slot is een grote hoeveelheid technische verbeteringen doorgevoerd, waardoor de kosten voor de merchant omlaag gaan. Dit heeft voornamelijk te maken met kortere doorlooptijden van ontwikkeling, lagere developmentkosten en minder kosten door eventuele downtime van de website.

Conclusie: Magento 1 naar Magento 2 upgraden?

Het is de overtuiging van Wezz e-Commerce dat op termijn iedere Magento 1 webshop zal moeten updaten naar Magento 2, aangezien op de lange termijn de kosten van het onderhoud, het veiligheidsrisico en het gebrek aan doorontwikkeling op basis van Magento 1 voor iedere serieuze webshop te grote problemen met zich mee gaat brengen.

Op welke termijn en op welke manier de upgrade dient te gebeuren is afhankelijk van de kosten van de migratie en hetgeen het de Magento webshop uiteindelijk gaat opbrengen. Zowel de kosten als de opbrengsten zijn afhankelijk van de specifieke situatie van jouw webshop.

Voor de kosten is het bijvoorbeeld belangrijk een antwoord te hebben op onderstaande vragen:

  • Hoeveel werk kost het migreren van jouw template naar Magento 2
  • Hoeveel maatwerk is er reeds ontwikkeld op Magento 1 en is nodig voor versie 2?
  • Welke door jou gebruikte modules zijn standaard beschikbaar in Magento 2

Daarnaast is het belangrijk om na te gaan welke ontwikkelingen er op dit moment voor jouw webshop in de pijplijn zitten. Hoe meer er nu nog wordt ontwikkeld op basis van Magento 1, hoe duurder de upgrade naar Magento 2 uiteindelijk wordt.

Tot slot heeft uiteraard niet iedere webshop evenveel voordeel van de nieuwe features en mogelijkheden die Magento 2 met zich meebrengt. Hoe meer voordeel Magento 2 voor jou heeft, hoe makkelijker de beslissing uiteraard is om de upgrade in gang te zetten.

Een keer vrijblijvend praten over wat een upgrade voor jou betekent? Neem contact met ons op!

]]>
Mon, 09 Oct 2017 16:11:43 +0200 https://www.wezz.nl/blog/2017/10/09/upgraden-van-magento-1-naar-magento-2-de-investering-waard/ Wezz e-Commerce
Verbeter de snelheid van uw Magento webshop https://www.wezz.nl/blog/2014/12/12/verbeter-snelheid-magento-webshop/ De snelheid van jouw Magento webshop is een van de belangrijkste pijlers onder het succes van jouw webshop. Het verbeteren van de snelheid van jouw Magento webshop zorg bijvoorbeeld voor:

  • Een hogere conversie van de website, dus meer omzet
  • Een goede snelheid heeft een positief effect op je ranking in Google
  • Een goede functionerende website belast je webserver minder, hetgeen hostingkosten bespaart

Voor iedere webshop is de beste manier op de snelheid van je webshop te verhogen is voor iedereen anders. Wij zetten onze ervaring met het verberteren van de snelheid voor je op een rij.

Kies voor een geschikte hostingpartij

Een van de belangrijkste pijlers onder een snel en goed functionerende Magento webshop is de hostingomgeving waar de website draait. Gezien de groei van Magento op het wereldtoneel zijn er veel gespecialiseerde partijen die hosting aanbieden die gericht is op de specifieke eisen van Magento. Wezz e-Commerce werkt hierin samen met Magento Hosting specialist Byte.

Server caching

Wanneer je bij een goede Magento hostingpartij zit is er normaal gesproken een grote hoeveelheid opties die je kan instellen op de server om je Magento webshop beter en sneller te laten functioneren. Vooral op het gebied van caching is er een grote snelheidswinst te behalen door te kiezen voor de juiste caching mogelijkheden.

Hieronder de belangrijkste mogelijkheden voor server caching op het gebied van Magento op een rij, te beginnen met de meest basic opties, om te eindigen met de meest geavanceerde caching opties. 

File System

Standaard worden de cache van Magento geregeld in het bestandsysteem zelf. Zodra je Magento installeert werkt dit dus al, maar voor grotere en drukkere webshops is het standaard filesystem te traag om een fatsoenlijke snelheid te garanderen.

Alternative PHP cache (APC)

APC slaat uitkomsten van PHP script op in een snelle cache locatie zodat dezelfde bewerking niet vaker dan nodig hoeft te worden uitgevoerd. Voor Magento een verbetering ten opzichte van de standaard File System caching, verwacht echter geen wonderen van het inschakelen van deze methode.

Memcache

Met memcache worden objecten en data in RAM geheugen opgeslagen zodat ze niet hoeven te worden ingeladen vanuit een externe bron, zoals bijvoorbeeld de database of API. Voor ingewikkelde websites met een gecompliceerde datastructuur zoals Magento verhoogt dit de snelheid enorm

Redis cache

Het gebruik van Remote Dictionary Server (Redis) stelt de server in staat key/value combinaties op te slaan om deze supersnel te leveren aan jouw Magento applicatie. Een technisch verhaal, maar voor de eindgebruiker is vooral de enorme performance winst van jouw server van belang.

Varnish cache

De ultieme optie op je webshop te versnellen is het gebruik van Varnish, die Magento webshops tot wel meer dan 200 keer zo snel kunnen maken. Houdt er rekening mee dat in tegenstelling tot eerdere opties Varnish niet in een keer draait op iedere webshop, dus dat je ontwikkelaar wat tijd zal nodig hebben om dit goed functionerend te krijgen.

Full Page Caching

Behalve de servercache zijn er ook manieren op de installatie van je webshop te versnellen via Magento zelf. De belangrijkste en beste manier om dit te doen is volgens ons de Full Page Caching module. Hiermee wordt de gehele pagina gecached in het bestandssysteem, in tegenstelling tot de standaard Magento cache die alle componenten los in de cache plaatst.

Voordeel van Full Page Caching is de enorme snelheidswinst die te behalen valt door het installeren en goed configureren van een module, waarmee er geen aanpassingen aan de webserver zelf nodig zijn. Nadeel is wel dat het goed instellen van de caching module wat tijd kost, waardoor de installatie wat tijd van je ontwikkelaar zal kosten. Wij raden echter iedereen aan deze vorm van caching serieus te overwegen.

Compilation en Minification Javascipt & CSS

Magento heeft uitgebreide mogelijkheden om javascript en css-bestanden op een goede manier aan te bieden aan webbrowser. Toch worden deze mogelijkheden niet altijd benut, waardoor de webbrowser en server onnodig veel tijd nodig hebben voor het aanbieden van pagina's aan je bezoekers.

Testen, meten en verbeteren

De mogelijkheden van snelheidsverbeteringen veranderen voortdurend. Ook jouw specifieke situatie met betrekking tot bezoekersaantallen en productaantallen veranderen constant. Zoals bij alle aspecten die komen kijken bij het onderhouden van een webshop dienen ook de keuzes die maakt met betrekking tot bovenstaande onderdelen periodiek heroverwogen te worden. Blijf dus altijd de snelheid van je website testen met tools van bijvoorbeeld Google en Magento zelf.

Eens een vrijblijvende blik op de mogelijkheden voor jouw webshop? Of eens samen kijken hoe we de snelheid van jouw Magento webshop kunnen verbeteren? Neem contact op via 020 208 5000 of maak gebruik van onze contactpagina.

 

]]>
Fri, 12 Dec 2014 17:00:00 +0100 https://www.wezz.nl/blog/2014/12/12/verbeter-snelheid-magento-webshop/ Wezz e-Commerce
Cookie-wetgeving EU kost bedrijven €1.8 miljard per jaar https://www.wezz.nl/blog/2014/11/28/europese-cookie-wetgeving-kost-bedrijven-1-8-miljard/ Het voldoen aan de regels met betrekking tot cookies kost bedrijven in de EU zo'n €1.8 miljard. Dit blijkt uit onderzoek gedaan door ITIF, een Amerikaanse denktank.

De Europese cookie wetgeving

Cookies geven webshops gegevens over het gedrag van een bepaalde bezoeker en kunnen de getoonde content en advertenties daarop aanpassen. Voordeel voor de bezoeker is dat de inhoud van de website beter bij zijn wensen aansluit, nadeel zijn de privacy-overwegingen die hierbij vanzelfsprekend komen kijken.

Vanuit de EU zijn in 2012 regels opgesteld voor het gebruik van dit soort cookies. De cookies zijn toegestaan, zolang mij duidelijk toestemming wordt gevraagd voor aan de gebruiker. Omdat deze regels niet geheel eenduidig zijn opgesteld zijn er tussen de diverse EU-landen verschillen in de manier waarop deze regels worden geinterpreteerd en gehandhaaft. Zie hierover ook ons artikel uit 2012 over cookie wetgeving

De nadelen voor webshops en de consument

De brancheorganisatie noemt daarbij een aantal nadelen van de huidige cookie webgeving:

  • Kleine webshops zullen de investering in het naleven van de cookie-wetgeving niet kunnen doen en dus moeten kiezen voor niet-gepersonaliseerde content.
  • Wanneer het bezoeken van een nieuwe website lastiger wordt door het moeten accepteren van cookies, zijn mensen meer geneigd bij bekende websites te blijven, hetgeen de mobiliteit tussen websites verlaagd.
  • De positieve effecten op de privacy van gebruikers is zeer beperkt omdat bezoekers de cookiepopup direct wegklikken zonder deze te lezen. 
  • Door de verschillende manieren waarop de regels in de diverse eu-landen worden geinterpreteerd worden wordt het gelijke speelveld tussen de verschillende lidstaten aangetast.

Vervolgstappen

De eerste verbetering die zal moeten worden doorgevoerd zit in de formulering van de cookiewetgeving om te zorgen dat de wetgeving in de verschillende lidstaten op een uniforme manier wordt doorgevoerd. Wanneer er een uniforme wet is zullen de inhoudelijke effecten op een kritische manier bekeken moeten worden, om wellicht tot versoepeling van de regels te komen.

Voor webshopeigenaren zit er voorlopig weinig anders op dan af te wachten hoe de regels zich ontwikkelen. Het lijkt echter zeker dat er in de komende tijd een aanpassing van de Europese cookie wetgeving zal komen. 

Bronnen:

 

]]>
Fri, 28 Nov 2014 17:25:00 +0100 https://www.wezz.nl/blog/2014/11/28/europese-cookie-wetgeving-kost-bedrijven-1-8-miljard/ Wezz e-Commerce
Online verkoop in West-Europa groeit naar €204,7 miljard https://www.wezz.nl/blog/2014/11/20/online-verkoop-in-west-europa-groeit-naar-204,7-miljard/ De online verkoop aan consumenten in West-Europa zal in 2014 naar verwachting uitkomen op €204,7 miljard. Dit betekent een stijging van 15% ten opzichte van 2013. Dit blijkt uit het European B2C E-Commerce Report van E-Commerce Europe dat onlangs verschenen is.

Nederland op plaats 3

De meeste online omzet zal worden gerealiseerd in het Verenigd Koninkrijk, namelijk €107,1 miljard. Nederland volgt na Frankrijk (€51,1 miljard) op de derde plaats met €10,5 miljard. Per e-shopper zit Nederland met een gemiddeld besteed jaarbedrag van €982 ver onder het West-Europese gemiddelde van €1.867. Ook bij het Europese gemiddelde van €1370,- blijft Nederland ruim achter. 

Op de pagina van E-commerce Europe kun je het volledige rapport downloaden.

Online verkopen

]]>
Thu, 20 Nov 2014 17:14:00 +0100 https://www.wezz.nl/blog/2014/11/20/online-verkoop-in-west-europa-groeit-naar-204,7-miljard/ Wezz e-Commerce
Rich Snippets voor webshops: Extra opvallen in Google https://www.wezz.nl/blog/2014/10/31/rich-snippets-voor-webshops/ De zoekresultaatpagina's van Google hebben de herkenbare, uniforme lay-out, zoals onderstaande screenshot. Per resultaat wordt de titel van de pagina, het adres en een omschrijving (de meta-description) getoond.

rich snippets voor webshops

Rich snippets voegen hier wat aan toe. Het zijn extra stukken informatie die in de zoekresultaten van Google naar boven komen. Voorbeelden hiervan zijn video's, recepten, wikipedia items, mensen en producten. Deze extra informatie komt de laatste tijd steeds vaker naar boven.

Waarom zijn Rich Snippets interessant voor mijn webshop?

Rich snippets hebben geen invloed op de ranking van jouw pagina's. Toch kunnen rich snippets kunnen zeker interessant zijn voor jouw webshop, omdat door het toevoegen van informatie jouw pagina veel meer opvalt.

Het beter opvallen in de resultaatpagina's zal leiden tot een hogere doorklikratio (CTR) naar jouw webshop toe, en om die reden adviseren we je dit zeker te implementern voor jouw webshop.

Voorbeeld van een opvallend item in de resultaatpagina van Google, waarbij rich snippets voor producten en productrecensies zijn gecombineerd:

rich snippet voor een webshop

Welke Rich Snippets moet ik voor mijn webshop instellen?

Drie vormen van Rich Snippets zijn interessant voor webshops, namelijk producten, recenties en breadcrumbs.

 

1. Rich snippets voor producten

De rich snippets voor producten geven aanvullende informatie over het product, zoals prijs, voorraadstatus, beoordelingen en opmerkingen. Omdat elke webshop  productpagina's heeft, is het een must om dit toe te voegen. 

Zie ook de uitleg die Google geeft over de rich snippets voor je webshop.

2. Rich snippets voor recensies

Wanneer een product positief wordt ontvangen door de klant kan het natuurlijk heel interessant zijn om dit direct op de zoekresultaatpagina van Google te tonen. En een 5-sterren resultaat  valt natuurlijk direct op!

 

Wanneer het om productpagina's gaat, is het wel van belang dat de recensies zijn geschreven over het product zelf, en niet over de webshop (dit in tegenstelling tot Google Shopping, waar men een verkopersbeoordeling toont). 

Wie de recensie geschreven heeft maakt niet uit. Het kan een klant zijn of bijvoorbeeld de consumentenbont die een revieuw over het product heeft geschreven. In onderstaand voorbeeld is het een klant geweest.

3. Rich snippets voor breadcrumbs

Breadcrumbs staan voor het “kruimelpad” van een website. Pagina’s die zich hoger in de structuur bevinden worden op een eenvoudige manier getoond, waardoor gebruikers duidelijk zien waar in de website waar zij zich bevinden.

Een voorbeeld:

rich snippet met breadcrumb

Implementatie van Rich Snippets in Magento

Het instellen van rich snippets houdt in dat er extra stukjes code worden toegevoegd aan je webshop. Google, maar ook Microsoft (Bing) en Yahoo hebben zich allemaal achter de standaardcodes van Schema.org geschaard, dus dat maakt de implementatie eenvoudiger.

Alleen interessant voor technici: onze partner Byte heeft onlangs een artikel geschreven over het implementeren van rich snippets in Magento:

Verder is er veel technische informatie te vinden op Schema.org.

Te technisch? Neem contact op met Wezz e-Commerce al je liever wil dat wij dit voor je oppakken.

Testen van Rich Snippets op je webshop

Google heeft een tool beschikbaar gesteld waarmee je de gestructureerde gegevensweergave op je webshop kan testen.

 

]]>
Fri, 31 Oct 2014 12:06:00 +0100 https://www.wezz.nl/blog/2014/10/31/rich-snippets-voor-webshops/ Wezz e-Commerce
Nieuwe EU-regels BTW voor digitale producten https://www.wezz.nl/blog/2014/10/24/nieuwe-eu-regels-btw-voor-digitale-producten/ Op 1 januari 2015 verandert de manier waarop webshops binnen de EU moeten omgaan met digitale verkopen in het buitenland. Wat houden deze regels precies in en wat betekent dit voor jouw webshop?

De achtergrond

EU-regelsOp dit moment gelden er binnen de verschillende landen in de EU verschillende BTW-tarieven. Het tarief varieert van 15% in Luxemburg tot 27% in Hongarije, waarbij Nederland met 21% BTW dicht bij het gemiddelde zit. Voor klanten in een land met een hoger BTW tarief kan het dus aantrekkelijk zijn om in een land te bestellen met een lager BTW-tarief.

De EU wil vanaf 1 januari de BTW regels voor digitale dienstverlening veranderen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan en een gelijk speelveld te creeren voor spelers die internationaal opereren. 

Wat gaat er veranderen?

De belangrijkste aanpassing is dat het BTW-tarief van het land waarin een klant zich bevindt gaat gelden voor aankopen van digitale producten via internet. De verantwoordelijkheid voor het doorvoeren en van deze nieuwe werkwijze komt bij de eigenaren van webshops te liggen, die daarvoor dus aanpassingen aan hun webshop zullen moeten doen. 

Deze maatregel geldt overigens alleen voor verkopen van digitale producten aan consumenten, voor business to business webshops en verkoop van fysieke producten verandert er op dit vlak nog niets.

Wat betekent dit voor webshop eigenaren?

Dit zorgt ervoor dat er voor de klant geen belastingprikkel meer is om in het buitenland te bestellen en voor de webshop geen oneerlijke concurrentie meer zal zijn vanuit landen met een lager BTW-tarief. Voor webshops in Nedeland zal dit vooral een voordeel betekenen ten opzichte van omringende landen die een lager BTW-tarief hanteren, zoals Duitland (19%) en Luxemburg (15%).

BelastingdienstWel krijgen webshops een extra verantwoordelijkheid bij het bepalen van het BTW-tarief dat berekend wordt aan de klant. De webshop moet immers in de gerekende prijs het juiste tarief doorberekenen. Hierbij dient de webshop eigenaar op tenminste 2 manier het adres van de klant te verifieren en deze informatie 10 jaar te bewaren voor eventuele controle door de belastingdienst.

Ook bij het doen van aangifte krijgen webshop-eigenaren te maken met de belastingdiensten van de verschillende landen waaraan zij leveren. 

Wat zijn de mogelijkheden binnen Magento?

Binnen  Magento is er reeds geanticipeerd op bovenstaande aanpassingen van de BTW-regels in de EU voor webshops. Na de stevige aanpaak van de BTW-instellingen in Magento Community Edition 1.8, is het met de prijsconsistentie van Magento 1.9 mogelijk geworden voor verschillende landen dezelfde prijzen te tonen, ongeacht het gekozen BTW-tarief.

Met deze optie kunt je in ieder land dezelfde prijs inclusief BTW tonen, hoewel een ander BTW wel invloed heeft op de prijsopbouw, en dus op de marges die in ieder land berekend worden. Alternatief is vanzelfsprekend om ieder land verschillende prijzen te hanteren, afhankelijk van het geldende belastingtarief.

Magento biedt verschillende mogelijkheden om te voldoen aan de eis van de EU om op 2 manier te bepalen in het welk land de klant zich bevindt. Het meest voor de hand liggend is om naast de adresgegevens ook het ip-adres van de klant op te slaan, waarmee kan worden nagegaan waar de klant zich bevindt.

Houd er tot slot nogmaals rekening mee dat deze aanpassing geldt alleen voor webshops die digitale producten leveren aan particulieren.

]]>
Fri, 24 Oct 2014 12:43:00 +0200 https://www.wezz.nl/blog/2014/10/24/nieuwe-eu-regels-btw-voor-digitale-producten/ Wezz e-Commerce
Webshop e-mail optimaliseren voor mobiel https://www.wezz.nl/blog/2014/10/02/webshop-e-mail-optimaliseren-mobiel/ Meer dan de helft van alle e-mail wordt inmiddels geopend op een mobiel apparaat. Hoog tijd om de e-mail uitingen van jouw webshop te optimaliseren voor mobiele apparaten. 

Waar moet je op letten?

Naast de standaardregels en -overwegingen bij het versturen van e-mails, gelden er een aantal specifieke overwegingen bij het versturen van de e-mails naar mobiele apparaten.

De inhoud

Gezien de grote hoeveelheid mail die mensen tegenwoordig binnen krijgen worden de mailbox steeds sneller en vluchtiger gelezen. De ruimte en aandacht op mobiel is nog zelfs nog beperkter. Hou hier rekening mee in de opbouw en vormgeving van je boodschap, en beperk je tot 1 call-to-action.

Onderwerpregel

Op mobiele apparaten is de ruimte beperkter dan op desktops. Gebruik daarom niet meer dan 35 tekens voor het onderwerp van je e-mail. Geef in het onderwerp ook geen informatie die reeds beschikbaar of onnodig is, zoals bijvoorbeeld de afzender (die staat er reeds naast) of de periode die de nieuwsbrief beslaat.

Lettertype en -grootte

Gebruik voor een betere leesbaarheid een groot en duidelijk lettertype, zodat deze ook op de kleinste schermen goed leesbaar is. 

Links & buttons

Gezien de kleine schermgrootte van mobiele apparaten is het lastig om op specifieke links in tekst te klikken. Gebruik daarom grote buttons voor je call-to-actions en wanneer links in de tekst noodzakelijk zijn, plaats deze dan zo ver mogelijk uit elkaar.

Afbeeldingen

Internetverbindingen voor mobiele apparaten worden steeds sneller, maar houdt er bij het kiezen en toevoegen van afbeeldingen rekening mee dat niet al je klanten en prospects een 4G verbinding zullen hebben.

Call to action

Zorg dat de landingspagina achter de call-to-action ook goed zichtbaar is op mobiel. Zorg er hierbij ook voor dat de actie die je van je klant vraagt, goed te realiseren is op een kleiner scherm.

De technische keuzes

Na het samenstellen van de structuur en inhoud van je e-mail boodschap dient deze te worden ontwikkeld door jou of je webontwikkelaar. 

Bij simpele designs is aan te raden gebruik te maken van fluid design waarbij het bericht altijd de gehele breedte van het scherm inneemt. Op deze manier ziet het bericht en netjes en uniform uit op alle apparaten. 

Voor complexere designs is het mogelijk gebruik te maken van responsive design, waarbij het design zich aanpast op basis van de schermgrootte. Hou er echter rekening mee dat de media queries die hiervoor gebruikt worden niet werken op alle mobiele apparaten en e-mail clients.

]]>
Thu, 02 Oct 2014 15:24:00 +0200 https://www.wezz.nl/blog/2014/10/02/webshop-e-mail-optimaliseren-mobiel/ Wezz e-Commerce